Ongoing Promotion

Kesayangan Beta

Tuesday, April 02, 2013

Sejarah dan Aku

Aku taw ramai adik2 yg xsuka subjek sejarah dgn alasan bosan banyak fakta kena hafal..lupa atau pura2 xtaw subjek lain juga banyak kena hafal, proses2, formula2 gambar rajah n so on....bagi aku sejarah merupakan bidang yang sgt menarik & mencabar..bukan sekadar menghafal fakta semata-mata tapi lebih..smpai otak jadi kritis m'cungkil n m'cari jawapan bagi pelbagai persoalan n kemungkinan yg kita sendiri xtaw. Sejarah dari satu sudut mematangkan cara aku berfikir.. Tapi aku sgt sedih bila ada segelintir drpda kita yg memandang sejarah itu xpenting dan xkan kemana. mcm2 soalan dilempar kepadaku..

"kenapa tak ambik course jadi nurse ka, accounting, engineer, science, law, Inggeris,.. bla blalalala" 
"apa la sgt peluang pekerjaan bidang sejarah tu?"
"keja kat muzium ye nanti da grad"

Lupakah rezeki tu di tangan Allah.. Betapa sempitnya pemikiran segelintir manusia. Cubalah buka minda luas2 teliti apa sebenarnya ilmu sejarah? Adakah sekadar pembacaan dan hafalan semata-mata? Sejarah bagi aku telah membawa diriku maju selangkah demi selangkah, mengapa? Melalui sejarah pelbagai teknik dapat kita garap teknik berfikir, teknik perniagaan, teknik peperangan, teknik pemujukan, dll, apa yang kita pejari dari masa lalu melalui kajian2 sejarah dapat dijadikan pengajaran. Bak kata pepatah sesiapa yang melupai sejarah pasti akan mengulanginya. Makna disebalik pepatah ni tidak harus dinilai dari luaran kerana maknanya lebih daripada yang ditonjolkan dari luaran. Seseorang yang melupai kesilapannya pada masa lalu pasti akan mengulangi kesilapan yang sama. Demikianlah sejarah itu mengajar kita menjadi lebih baik daripada sebelumnya. Ilmu sejarah juga telah melatih diri dalam membuat pelbagai keputusan, munasabah diri dan tidak mudah menjatuhkan hukuman kepada seseorang, tidak mudah mempercayai sumber2 yang belum dikaji kesahihannya: dalam ayat mudah gossip2 dunia artis mahupun politik, tidak mudah bagiku mempercayainya kerana ilmu sejarah telah mengajar aku tentang pengadilan moral, objektiviti, subjektif, sudut pandangan dll....

Apa yg penting aku seronok dalam bidang yg aq ceburi, aku lakukan yg terbaik <--ni mungkin ada yg gelak.. ok mungkin kamu nampak aku kuat tidur, perangai mcm ambil remeh semua hal, rileks jak.. but dun judge me if u never work with me..

WilmaShana.blogspot.com


3 comments:

  1. ya.. sejarah sangat penting sebenarnya. tapi memang mencabar. saya sendiri rasa nak benam kepala dalam meja je bila belajar sejarah. ada tips nak cintakan sejarah tak? :D

    ReplyDelete
  2. fifi tak la minat sangat bab2 sejarah ni sebab fifi tak minat sangat certain parts yang ada pasal law tu..tapi alhamdulillah, xminat tu tak lah sampai benci :D

    ReplyDelete
  3. pasal Law tu byk sgt kena hafal. tapi sejarah best.

    ReplyDelete